روستای انزاها از دهستان حبله رود و در بخش مرکزی که در فاصله ی ۲۰کیلومتری جنوب فیروزکوه در میان تنگه ای که رودخانه ی حبله رود از آن عبور می نماید ( در شمال ایستگاه راه آهن زرین دشت ) واقع گردیده و در ارتفاع ۱۷۴۱متر از سطح دریا می باشد . روستا ۵۹۲ نفر جمعیت و ۱۹۳ خانوار ، کتابخانه عمومی ومسجد دارد . انزاها دارای شورا و دهیاری(به تاریخ تاسیس ۱۳۸۴)می باشد.گویا انزاها جمع «نُزهت » است،یعنی «پاکیزگی ،پاکدامنی و سیرو گشت» و گویند که این نام توسط امیرکبیر که گذرش از این روستا افتاده بود، نهاده شد. انزاها دارای بیش از سه قبرستان است که یک قبرستان آن بسیار قدیمی و تاریخی بوده و حکاکی و سنگ نوشته قبور آن دیدنی و بزرگانی در آن مدفون می باشند. این روستا دارای ۱۵ شهید است که هیچ یک در این روستا مزار ندارند.ضمنا این روستا دارای پرورش ماهی «قزل آلا» می باشد.

قلعه دوش انزاها

در شرق روستای انزاها و بر فراز تپه ای که مشرف به آن می باشد ، بقایای برج نگهبانی وجود دارد که نزد اهالی به « قلعه ی دوش» معروف است . عرض قلعه ۵ متر و طول آن ۴۰متر که بر یال تپه احداث شده و مصالح بنا کلا از چینه می باشد . میان این قلعه کانالی به رودخانه وجود دارد که در حال حاضر مسدود است . ارتفاع قلعه تا کف رودخانه حدود ۹۰متربوده و سفال های موجود در آن از دوره ی سلجوقی ، اسماعیلیه و تیموری حکایت دارد .این قلعه به احتمال نزدیک متعلق به اسماعیلیه است. کاربرد و وظیفه ی اصلی این قلعه یا برج دیدبانی کنترل مسیر عبور فلات مرکزی به طبرستان بوده و قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد.

زیارتنامه ای که به موزه ی ملی سپرده شد
در کتاب آثار تاریخی ناصر پازوکی آمده است: در جنوب روستای انزاها و در فاصله ۲۰۰ متری ، بقعه« امامزاده عبدالله » واقع گردیده است . بنای امامزاده یک برج گنبدی شکل هشت ضلعی است که از داخل عرقچین و از خارج رک می باشد .داخل برج ، قبری قرار دارد که دارای معجر چوبی است. بنای امامزاده به قرون ۷و۸هجری برمی گردد . در این امامزاده زیارتنامه ی تخت چوبی ۶۵×۳۹ سانتیمتر بوده که نمای تخته چوبی دارای کلافی به عرض یک سانتیمتر به دور متن کتیبه می باشد. محتوای زیارتنامه را روی پارچه متقالی نوشته اند که شامل بخشی از زیارتنامه ی عاشورا، زیارت وارث  و… در ۲۱ سطر می باشد . قسمت اول زیارتنامه به خط نسخ و قسمت دوم به خط ثلث است . این زیارتنامه دارای ارزش فرهنگی و تاریخی بوده و به خاطر احتمال سرقت آن به موزه ی ملی ایران در مورخه ی ۷۹/۱۰/۲۰ با شماره انبار ۱۰۲۸۸منتقل و سپرده شد. این زیارتنامه بر حسب تقاضای ملا عبّاسعلی حبله رودی فیروزکوهی به تاریخ ۱۲۸۸ ق در دارالخلافه ی تهران مرقوم گردیده است.
کسی که از ره تقوا قَدم برون ننهاد   –   به عزم میکده اکنون ره سفر دارد

قلعه ی گبری انزاها

در ارتفاعات شمال غرب روستای انزاها و در دید مستقیم قلعه ی دوش بر فراز صخره ای سنگی که نمای آن کاملا صاف و صیقلی به نظر می رسد، قلعه ای وجود دارد که نزد اهالی به « قلعه ی گبری » مشهور است.  قدمت این قلعه با توجه به موقعیت جغرافیایی و مقایسه ی مشابهی به قرون ۳و۴ هجری می رسد .

معرفی روستای انزاها

Post navigation


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *